Comunicat | Eleccions 14F i Extrema Dreta

[Comunicat]
En les eleccions al Parlament de Catalunya del passat diumenge 14 de febrer vam veure com el partit d’extrema dreta V0X va entrar com a quarta força, aconseguint 11 diputats i superant a partits com En Comú, la CUP, Ciutadans i PP. Les enquestes ho vaticinaven i, tot i així, no hem vist un posicionament coherent, unitari i contundent per part dels partits polítics d’esquerra o progressistes, que tant s’omplen la boca parlant d’antiracisme. Mentre el discurs racista i d’odi ha campat per les institucions i els mitjans de comunicació còmodament, perquè la violència del racisme institucional, actualment, contínua sent legitimada, i combatre-la mai va ser una prioritat.
La normalització del discurs obertament racista en el debat públic legitima propostes clarament antidemocràtiques, però que es justifiquen sota el principi de la llibertat d’expressió, que ens porta de nou a qüestionar la interpretació i aplicació d’aquest principi que moltes vegades s’ha fet servir per defensar els interessos dels poders hegemònics.
Mentre la política catalana segueix polaritzada entre independentistes i unionistes, les persones migrants i/o racialitzades no blanques segueixen, com sempre, sense ser concebudes com a subjectes polítics i sense estar en les prioritats de les agendes més enllà de les campanyes i interessos electoralistes. Es fa molt evident l’enorme desconnexió entre la vida política i el que succeeix als carrers. Els discursos que instrumentalitzen la migració són una constant en política i provenen de partits de tots els colors. Seguim sense tenir polítiques públiques que reconeguin i abordin el racisme de manera transversal, i que posi el focus en els problemes estructurals que el provoquen.
Necessitem un compromís real i voluntat política per combatre el racisme institucional, especialment ara que el discurs racista es reprodueix en la seva versió més radical i desacomplexada. Tot i això, a partir de la nostra experiència sabem que la lluita antiracista ha de donar-se, sobretot, des de fora de les institucions.
Des de SOS Racisme creiem que la millor estratègia contra l’extrema dreta i el discurs obertament racista és no permetre que coopti el debat públic, que no ocupi espais ni marqui les agendes de la lluita antiracista. Necessitem treballar conjuntament a enfortir les lluites de base i crear marcs i objectius comuns, com més fortes ens fem més terreny guanyarem en detriment de l’odi i les opressions.


 
[castellano]
En las elecciones en el Parlamento de Cataluña del pasado domingo 14 de febrero vimos como el partido de extrema derecha V0X entró como cuarta fuerza, consiguiendo 11 diputados y superando a partidos como En común, la CUP, Ciutadans y PP.
Las encuestas lo vaticinaban y, aun así, no hemos visto un posicionamiento coherente, unitario y contundente por parte de los partidos políticos de izquierda o progresistas, que tanto se llenan la boca hablando de antirracismo. El discurso racista y de odio ha campado por las instituciones y los medios de comunicación cómodamente, porque la violencia del racismo institucional, actualmente, continua siendo legitimada, y combatirla nunca fue una prioridad.
La normalización del discurso abiertamente racista en el debate público legitima propuestas claramente antidemocráticas, pero que se justifican bajo el principio de la libertad de expresión, que nos lleva de nuevo a cuestionar la interpretación y aplicación de este principio que muchas veces se ha usado para defender los intereses de los poderes hegemónicos.
Mientras la política catalana sigue polarizada entre independentistas y unionistas, las personas migrantes y/o racialitzades no blancas siguen, como siempre, sin ser concebidas como sujetos políticos y sin estar en las prioridades de las agendas más allá de las campañas e intereses electoralistas. Se hace muy evidente la enorme desconexión entre la vida política y el que sucede en las calles. Los discursos que instrumentalizan la migración son una constante en política y provienen de partidos de todos los colores. Seguimos sin tener políticas públicas que reconozcan y aborden el racismo de manera transversal, y que ponga el foco en los problemas estructurales que lo provocan.
Necesitamos un compromiso real y voluntad política para combatir el racismo institucional, especialmente ahora que el discurso racista se reproduce en su versión más radical y desacomplejada. Aun así, a partir de nuestra experiencia sabemos que la lucha antirracista tiene que darse, sobre todo, desde fuera de las instituciones.
Desde SOS Racismo creemos que la mejor estrategia contra la extrema derecha y el discurso abiertamente racista es no permitir que coopte el debate público, que no ocupe espacios ni marque las agendas de la lucha antirracista. Necesitamos trabajar conjuntamente en fortalecer las luchas de base y crear marcos y objetivos comunes, cuanto más fuertes nos hacemos más terreno ganaremos en detrimento del odio y las opresiones.
 

Comparteix

Facebook
Twitter
LinkedIn

Últimes notícies

A Twitter

Articles Relacionats

photo_2024-04-15_09-32-08
PresentacióInforme2023
fotonoticiacat