#COMUNICAT: Donem visibilitat a les persones refugiades

donesAvui és el Dia Internacional de les persones Refugiades, però lamentablement no pot ser una jornada de celebració sinó que forçosament avui ha de ser un dia per la denúncia i per assenyalar els culpables i còmplices de la dramàtica situació a la que estan abocades milions de persones que fugen del seu país.

Fa pocs dies la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat presentava l’Informe 2014 sobre la situació de les persones refugiades a Espanya elaborat per la Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat; una publicació que ens ofereix dades esgarrifants sobre una realitat ben propera, de la que som responsables, però que és invisible.

Hi ha al voltant de 45 milions de persones refugiades arreu del món, Europa, el passat 2013 només va rebre un 3% del total. Són 5 dels 28 països de la Unió Europea (Alemanya, Franca, Suècia, Itàlia i Regne Unit) els que tramiten el 70% d’aquestes sol·licituds; l’estat espanyol tan sols va atendre un 1,3%. Què li passa a Europa? Cap a on mira? On ha deixat els suposats valors garants dels drets humans sobre els quals es va constituir?

La Unió Europea i cadascun dels seus estats no només infringeixen la llei que obliga a oferir empar a les víctimes de guerres, persecucions polítiques i desastres naturals; sinó que amb la seva manca de política migratòria substituïda per la constant repressió d’estrangeria vulnera drets, atempta contra la seguretat i provoca la mort de milers de persones que es desplacen per arribar a l’Europa somiada….

No donar refugi a les persones que el sol·liciten és una mostra més del racisme d’estat al que està abocat l’estat espanyol i la resta de la Unió Europea. Aquesta realitat sumada a l’existència dels CIE: una vergonya per cadascuna de les ciutats que n’alberguen un; les constants vulneracions que es dones a les fronteres: des de les tanques i ganivetes fins a les expulsions en calen. Així com també les batudes o les detencions per perfil ètnic que sovint veiem a les nostres places i carrers.

Òbviament els estats en són responsables, però hi ha masses complicitats que fan que aquesta situació no canviï: des del tractament de molts mitjans de comunicació que amplifiquen la idea de l’entrada massiva a les fronteres; fins la manca de coresponsabilitat de la ciutadania per exigir als seus governs que compleixin la legalitat internacional i garanteixin els drets humans.

Des de SOS Racisme Catalunya volem aprofitar la commemoració del Dia Internacional de les persones Refugiades per felicitar als companys i companyes de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat, que enguany celebren el seu desè aniversari. 10 anys de feina impecable en la defensa dels drets de les persones refugiades, de reivindicació dels drets humans i en definitiva per a construir una societat justa i igualitària. Per molts anys!