#COMUNICAT: La nostra oposició a la prohibició de l’ús del burca i el niqab

Davant l’anunci de la Generalitat de regular l’ús del burca i el niqab als espais públics per motius de seguretat , des de SOS Racisme Catalunya volem manifestar que:

1. Estem totalment en desacord d’aquesta prohibició, doncs pensem que exclou i aïlla les dones que utilitzen burca o niqab i criminalitzen la població musulmana en general.
  2. Considerem que tot i que el Govern ho emmarca sota el paraigües de la seguretat, en el fons hi ha les mateixes motivacions de sempre: una falsa protecció de la dona i la defensa d’uns valors culturals o morals propis. I posem en dubte que aquest canvi de perspectiva no estigui donat únicament per no incórrer en la il·legalitat d’atacar els drets fonamentals de les persones.
  3. Denunciem que de fer-se efectiva aquesta llei, es prohibiria el dret a reunió i manifestació de les dones que duen burca o niqab, entre altres conseqüències.
  4. Pensem si realment es considera aquest un problema davant el que “no es vol mirar cap a una altra banda”, el treball per eradicar l’ús del burca i el niqab ha de fer-se des d’uns altres àmbits, com la mediació i la sensibilització, no pas des d’una política prohibitiva i punitiva, que només té efectes negatius.
  5. Demanem que si realment existeix la intenció de “buscar el màxim consens”, com a expressat el Conseller d’Interior, es tingui en compte l’opinió de les persones afectades i s’incorpori al debat a les dones musulmanes.
  6. Posem en dubte que aquest sigui un tema “demandat per la societat”, tal i com diu el conseller Espadaler, donat que el seu ús és molt minoritari. Les preocupacions socials, moltes vegades, es creen des dels hemicicles i els mitjans de comunicació. En canvi amb això s’està generant un fals problema amb el possible objectiu de treure crèdit mediàtic i electoral.
  7. Davant la justificació de la necessitat de la policia de poder identificar les persones que participen a mobilitzacions o concentracions, volem reivindicar el deure dels agents de seguretat pública a identificar-se i el drets de la ciutadania d’identificar-los, fet que moltes vegades no es compleix.
  8. No podem perdre de vista el perill d’aquests debats que alimenten els argumentaris de l’extrema dreta i altres posicionaments racistes i xenòfobs: un estudi recent[i] informava com les polèmiques del burca i l’empadronament havien beneficiat en repercussió i número d’afiliats a PxC.

SOS Racisme Catalunya