#COMUNICAT: l Parlament podria aprovar una resolució històrica instant a tancar el CIE Zona Franca

Amb el suport d’ERC, ICV-EUiA i la CUP, i l´apropament del PSC, tan sols manca confirmar el suport de CDC i UDC

La hipòtesi del tancament del CIE queda reforçada després de la històrica mobilització del passat 20 de juny

El proper dijous 2 de juliol es votarà a la Comissió de Justícia i Drets Humans les conclusions del Grup de Treball sobre el model de Centres d’Internament d’Estrangers. Unes conclusions que giraran al voltant de la proposta de tancament dels CIE, que les entitats socials porten anys reclamant i que ha sortit reforçada després de la multitudinària mobilització del passat dissabte 20 de juny.

Durant els 6 mesos que ha estat en funcionament, el Grup de Treball sobre models de CIE ha comptat amb una desena de compareixences d’entitats, juristes, experts i jutges. Tots ells han coincidit en una crítica d’arrel al model de Centres d’Internament d’Estrangers, i la pràctica totalitat en la viabilitat de la proposta del seu tancament.

En aquest moment, el debat en seu parlamentària se situa en tres punts que haurà de recollir el document de conclusions:

• Actuacions urgents per garantir els drets fonamentals de les persones que actualment estan tancades a aquests Centres. Es tracta d’algunes millores de les condicions d’estància als CIE que atempten directament contra la dignitat de les persones detingudes. Per exemple, la instal·lació de lavabos a les cel·les: actualment la seva absència obliga els interns a haver de fer les seves necessitats en cubells o bosses durant la nit. També, que es garanetixi l’assistència sanitària al centre les 24 hores del dia.

• Un posicionament clar i contundent del Parlament pel tancament dels CIE, instant el Ministeri d’Interior a clausurar-los en un període de 6 mesos. Malgrat que actualment ni el Parlament ni el govern no tenen competències sobre el Centre, la proposta que s’està debatint amb els grups és que des del Parlament s’insti formalment al Ministeri de l’Interior a tancar-lo. La majoria d’experts assenyalen que aquest tancament dels Centres d’Internament d’Estrangers es podria realitzar dins del marc legal actual, i que no suposaria cap daltabaix en els fluxes migratoris. Aquest posicionament aniria acompanyat d’una circular a les forces i cossos de l’Estat amb la prohibició explícita de realitzar batudes per perfil ètnic, que malgrat ser il·legals, segueixen realitzant-se a Catalunya.

• Finalment, un canvi profund en la política migratòria, garantint els drets humans de les persones en trànsit migratori i afavorint la seva acollida i regularització. Es tracta d’encetar una reflexió en profunditat sobre la política migratòria al nostre país, i les seves implicacions pels drets de les persones que la pateixen. Pràctiques com les deportacions forçoses en macrovols -on s’utilitzen pràctiques com la sedació forçosa- o les deportacions exprés que es realitzen sense ni tan sols garantir el dret a assistència lletrada. Amb tot, revisar les implicacions d’una política migratòria basada en l’internament i l’expulsió, que atempta contra la dignitat de les persones, el seu dret a viure en família, i en algunes ocasions, fins i tot, el dret a la vida.

El Parlament de Catalunya ha d’ésser conscient de la responsabilitat que ostenta. Fins avui, la resolució impulsada per les entitats de Tancarem el CIE compta amb el suport de ERC, ICV-EUiA i la CUP. En relació al PSC, les reunions han estat molt positives pel que fa a canvi de paradigma de política migratòria I finalment el grup parlamentari aposta clarament per obrir un proces pel tancament dels CIE. No obstant això, per aconseguir la majoria del Parlament es necessita el vot favorable dels diputats de CDC i UDC.

Tan CDC com UDC, malgrat que han fet declaracions a premsa manifestant que estan per un canvi de model, encara no han aclarit la seva posició a les entitats promotores. Les entitats membres de Tancarem el CIE, els recordem que de cara a la votació de dijous ja no valdrà el silenci ni la indefinició. La societat civil i la ciutadania, ha de saber si aquests partits estan realment compromesos amb una Catalunya on no es vulnerin els drets humans.

En cas que finalment s’aconseguís el suport de CDC i UDC i es pogués aprovar la resolució per majoria, estaríem davant d’una Declaració pionera en matèria de drets humans no només a Catalunya, sinó a tota Europa. Una Declaració que situaria el Parlament de Catalunya com un dels més compromesos amb l’esperit i finalitat de la Carta dels Drets Humans, i que podria ser replicada a altres comunitats autònomes de l’Estat o països d’Europa.

CDC i UDC han de decidir si s’identifiquen amb la política migratòria i de control de fronteres repressiva del PP i Ciutadans, o bé si aposten per una política d’acollida, bon veïnatge i compromesa de manera ferma amb el respecte als Drets Humans.

Les entitats que lluitem per aconseguir el tancament dels CIE tenim clar que amb voluntat política podem tancar-los, i per això exigim al Parlament de Catalunya un posicionament ferm, públic i oficial de rebuig a l’existència dels Centres d’Internament d’Estrangers.

Nota en pdf.