#COMUNICAT: Organitzacions socials i de Drets Humans rebutgen a la prohibició del burca i el nicab

Davant la moció presentada pel Grup Parlamentari de Convergència i Unió què insta a la Generalitat a estudiar i analitzar els supòsits de limitació o prohibició d’ocultació del rostre; i presentar, tan aviat com sigui possible, un projecte de llei on s’inclogui la regulació del “supòsit d’ocultació del rostre a l’espai públic per garantir la convivència ciutadana i la dignitat de les persones”, d’acord amb la competència en matèria de seguretat pública que correspon a la Generalitat de Catalunya; i la relació manifesta d’aquesta proposta de llei amb la regulació de l’ús del vel integral a Catalunya.

Les organitzacions sotasignants manifestem que:

1. La moció proposada per CIU és una estratègia per desviar l’atenció i fugir del debat que realment interessa a les famílies catalanes en aquest moment: com assegurar el seu benestar i fer front a les retallades de drets i oportunitats.Posem en dubte que aquest sigui un tema “demandat per la societat” tal i com diu el conseller Espadaler, donat que el seu ús és molt minoritari. Les preocupacions socials, moltes vegades, es creen des dels hemicicles i des dels mitjans de comunicació.
  2. El nostre desacord davant una prohibició que exclou i aïlla les dones que utilitzen burca o nicab i estigmatitza la població musulmana en general.
  3. Partim del principi de la igualtat entre dones i homes, i el rebuig a qualsevol forma de sotmetre les dones i limitar la seva llibertat, però considerem que la solució al tema del burca i del nicab no pot ser de cap manera a través de la prohibició, sinó a través de la mediació amb les dones afectades. La prohibició obligarà a aquestes dones a no sortir al carrer i estaran totalment sotmeses a l’exclusió i la marginació. A més, l’experiència d’altres països ens demostra com les prohibicions tenen l’efecte contrari al desitjat: provoquen l’augment del seu ús i el distanciament entre ciutadania i institucions.
  4. Sota el paraigua de la seguretat, s’amaguen les mateixes motivacions de sempre: una falsa protecció de les dones i la defensa d’uns valors culturals o morals propis.
  5. La vinculació de l’ús del nicab i el burca a la seguretat és una fal·làcia i una frivolitat. L’ocultació del rostre a l’espai públic, afecta principalment a persones disfressades en festes populars, tradicions culturals pròpies de Catalunya i Carnavals, i els casos del burca o el nicab són insignificants i la majoria de casos detectats corresponen a turistes de pas.
  6. Considerem que en la legislació vigent, existeixen mecanismes adequats que permeten a les forces de seguretat la identificació de les persones segons les circumstàncies previstes i de cap manera de forma indiscriminada o aleatòria (Llei 1/1992 de Protecció i Seguretat Ciutadana). De fer-se efectiva la llei que proposa, es prohibiria el dret a reunió i manifestació de les dones que duen burca o nicab, entre altres conseqüències. També es crearien barreres d’accés a la salut, l’educació, el lleure i als serveis socio-culturals, entre altres.
  7. Davant la justificació de la necessitat de la policia de poder identificar les persones que participen en mobilitzacions o concentracions, volem reivindicar el deure dels agents de seguretat pública a identificar-se i el drets de la ciutadania d’identificar-los, fet que moltes vegades no es compleix.
  8. Si realment existeix la intenció de “buscar el màxim consens”, com ha expressat el Conseller d’Interior, demanem que es tingui en compte l’opinió de les persones afectades i s’incorpori al debat a les dones musulmanes.
  9. En cas que s’utilitzi la violència, la coerció o l’amenaça per obligar les dones a vestir d’una manera determinada, la resposta de les administracions ha de ser la intervenció en cada cas concret, mitjançant el sistema de dret de família o de dret penal.
  10. El perill d’aquests debats que alimenten els argumentaris racistes i xenòfobs, amb els quals alguns partits polítics aconsegueixen rèdit electoral.

És preocupant que alguns líders polítics i autoritats públiques s’hagin preocupat més per propagar discursos negatius que alimenten la xenofòbia, que per lluitar de manera efectiva contra la discriminació i contra la violència masclista, a través de polítiques públiques actives i amb mesures immediates i positives, que garanteixin plenament la lliure presència de les dones a l’espai públic.

És per tot això que un cop més fem una crida a tots els partits polítics, institucions, entitats i veïnat dels municipis perquè sumem esforços per garantir la convivència.

Cal que plegades lluitem contra qualsevol proposta política o acció que encengui els focs del racisme a la nostra societat, i que posi en perill l’estabilitat social de Catalunya.

Barcelona, 18 de juliol del 2013

Entitats signants:

• Amnistia Internacional de Catalunya
  • Associació de Dones Musulmanes de Catalunya
  • Associació Watani per la Llibertat i la Justícia
  • Ca la Dona
  • Comissions Obreres de Catalunya – CCOO
  • Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya – CONFAVC
  • Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona – FAVB
  • SOS Racisme Catalunya
  • Unitat contra el Feixisme i el Racisme – UCFR
  • Watani, associació de Ciutadans per la convivència i el desenvolupament – ACCD

Entitats adherides:

• Comité 1 Desembre
  • Red Musulmanas
  • Dones amb Iniciativa
  • Associació Imamita Duodecimana

Si voleu adherir-vos al comunicat, contacteu amb comunicacio[arroba]sosracisme.org

1. rafael ligero zamora 7 anys ago

He leido el comunicado y no estoy de acuerdo, el burka y el niqab son autenticas prisiones de tela para las mujeres, con retallas o sin elllas, no se trata de seguridad se trata de derechos humanos y las prisiones de tela son una autentica tortura para muchas mujeres y no me importa en que pais sea . un afectuoso abrazo y mi mas absoluto respeto y admiracion a sosracisme que comparto casi todo menos esto

2. Jordi Cadelo Navarro 7 anys ago

També he llegit el vostre comunicat i m’avergonyeixo de vosaltres (sobre tot de l’entitat “Ca la Dona”). Sou una entitat “SOS Racisme”, i la paraula “racisme” hauria d’anar per totes dues bandes. Us recordo que l’utilitat del burka i del niqab va més enllà de l’islamisme o de qualsevol religió. Només haurieu de visitar la Wikipedia per veure quina es la veritable utilitat que tenen aquestes vestimentes que oprimeixen a la dona, es una vestimenta que tenia la seva utilitat en la edat mitjana… però ja no hi som, estem en ple segle XXI.

Bé doncs, segons la vostra proposta també hauriem de deixar de prohibir l’ablació genital, ja que a la fi… es un altre “costum” i no l’estem respectant, oi?

En fi, vosaltres sabreu…

3. Xavier 7 anys ago

Hola Rafael, en ningún momento creo que SOS racisme este de acuerdo con el burka ni el nicab, lo que se denuncia es ni más ni menos que la islamofobia que generan este tipo de debate, el argumento de que la prohibición es para impedir que a las mujeres se les imponga esta costumbre, es pura hipocresía, así no se hacen las cosas, esta política el único fruto que puede dar es el de polarizar aún más el debate, es una mascarada, porque la verdadera razón de fondo para los políticos de CIU es la xenofobia que ellos sienten i que quieren transmitir, con el paraguas de la superioridad moral. O sea, que les molesta ver a gente con costumbres diferentes por la calle. La indignación que despierta el debate no es por una compasión repentina hacia la mujer oprimida, (si no prohibirían de verdad los prostíbulos) sino que se pretende dar un mensaje que es : aqui no vengáis de esta guisa bárbaros! muy al estilo de la derecha. Esta claro que el burka y el nicab es una forma de maltrato que dificulta la liberación de la mujer musulmana, pero esa lucha la tienen que librar ellos, la administración haría bien en informar y ayudar a los colectivos, mejor aún, preocuparse por que sus descendientes tengan una educación adecuada, porque la marginalidad y la falta de oportunidades es el verdadero problema de este colectivo, el acceso a la cultura es lo que permite la liberación de la gente, no la prohibición y la estigmatizacion. Por cierto, cuantas mujeres se ven con esas prendas de ropa? Yo no he visto ninguna aún, para mi es casi como sí se prohibiese el atuendo de las mujeres jirafa…un saludo.

4. Verónica 7 anys ago

Creo que, ante todo, deberíamos preguntarles a las protagonistas qué piensan. Con esta medida conseguiremos enclaustrarlas en casa. Yo sí apoyo este comunicado. Estoy harta de que se nos diga SOLO a las mujeres cómo tenemos que vestirnos, que no podemos abortar, que no podemos ser madres solteras, que no valemos si no damos la talla (90,60,90)… y tantas otras cosas. Esto que es, Afganistán??? No! Es España, un supuesto país democrático y libre. Rafael, a mí no es que me guste el burka, al igual que tampoco me gustan el botox y la silicona, y esta última está dando muchos problemas a muchas mujeres. Por qué no hacemos una campaña para prohibir la silicona??? Saludos.