#COMUNICAT. En resposta a l’informe del President de la Taula de Ciutat per l’abordatge de la venda ambulant irregular al carrer

Barcelona. La Rambla. Top manta. Acció reivindicativa dels venedors de top manta per reclamar que els deixin vendre i fer visible la seva situació, amb el suport d'activistes de Tras la Manta.
En resposta a l’informe del President de la Taula de Ciutat per l’abordatge de la venda ambulant irregular al carrer, des de SOS Racisme Catalunya volem posar de manifest:

– En primer lloc, que el nostre paper en aquesta taula sempre ha estat com a observadors, responent a una demanada que se’ns va fer des de l’Àrea de Drets Socials. Al respecte hem procurat fer aportacions en aquells aspectes que són del nostre àmbit específic d’actuació.

La nostra disconformitat amb el funcionament de la Taula. En el moment de la seva constitució, vam considerar positiu que es convoquessin actors polítics i socials de la ciutat, per treballar de manera conjunta amb l’objectiu de “tractar de forma integral el fenomen de la venda ambulant a la ciutat; sobretot convidant a les persones interessades de manera directa. Però pensem que dues reunions no són suficients per poder avançar cap a solucions reals, i que les conclusions presentades aquesta setmana no representen un pas endavant per “abordar el tema de la venda ambulant en tota la seva complexitat, i contra criminalització del col·lectiu del venedor.

– El nostre desacord amb la decisió unilateral de l’Ajuntament de convocar una roda de premsa per presentar unes conclusions que no s’havien compartit, discutit ni validat amb la resta de membres de la Taula.

– El nostre reconeixement a la predisposició i voluntat de diàleg dels actors de la societat civil que han participat a la Taula, i especialment del Sindicat Popular de Venedors Ambulants, que en el marc de les dues reunions celebrades va aportar propostes concretes per arribar a solucions reals i a llarg termini per donar resposta a la venda ambulant irregular a la ciutat.

– La nostra insatisfacció pels continguts insuficients i la manca de concreció de les conclusions presentades, especialment en relació als aspectes que des de SOS Racisme treballem directament, i que més ens preocupen: la criminalització mediàtica i social del col·lectiu de venedors; la pressió policial que pateixen per part de la Guàrdia Urbana; i la manca d’alternatives, sobretot en relació a la situació administrativa irregular d’una part important del col·lectiu.

Les persones que es dediquen a la venda ambulant irregular són un objectiu habitual d’identificació per perfil ètnic i d’una posterior detenció per no identificar-se o per la possibilitat d’haver comès un il·lícit penal (que no sempre respon a una actuació justificada legalment). El resultat d’aquesta intervenció hauria de ser la multa corresponent per una sanció administrativa, però al nostre Servei d’Atenció i Denúncia per a víctimes de racisme i xenofòbia, ens trobem de manera habitual amb una denúncia per via penal per un delicte contra la propietat industrial. Entenem que en aquests casos la via penal hauria de ser l’ultima ràtio utilitzada per sancionar aquestes situacions, i que aquest és un aspecte en el que el govern municipal pot tenir marge de maniobra, ja que qui decideix denunciar per la via penal, enlloc de fer-ho per vies administratives és el propi Ajuntament de Barcelona.

Per tot això instem a l’Ajuntament de Barcelona a que compleixi amb la seva responsabilitat, i doni resposta a un problema que afecta a una part dels veïns i veïnes de la ciutat.