#COMUNICAT.Discursos i polítiques racistes a Badalona i a Reus: un perill per la cohesió social.

Davant les perilloses propostes de l’ajuntament de Badalona: de restringir l’accés a algunes prestacions socials; i de l’ajuntament de Reus de prohibir l’ús del vel integral a la via pública.

Ahir l’Ajuntament de Badalona anunciava que preveu deixar de concedir “prestacions complementàries” als immigrants en situació administrativa irregular, persones nouvingudes empadronades durant menys de 5 anys o persones sancionades per l’ordenança de Civisme. Aspectes que es recullen en el nou reglament de Serveis Socials presentat aquest dilluns per l’alcalde de la ciutat, Xavier Garcia Albiol (PP).

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer ha defensat de nou, l’ordenança de civisme aprovada inicialment divendres passat i que prohibirà portar la cara tapada a la via pública amb burca, nicab, passamuntanyes o casc integral. El Sr. Pellicer va dir “Lamento si el col•lectiu musulmà s’ha sentit atacat, però ha d’entendre que aquesta és una cultura en què pel carrer anem amb la cara descoberta”.

Des de SOS Racisme Catalunya denunciem que:

• Aquest tipus de propostes evidencien la manca de responsabilitat política i social, suposen un perill per la pau social i fan més gran el risc de fractura.
  • Negar l’accés a certes prestacions socials a la ciutadania segons el temps de residència a la ciutat, la seva situació administrativa o pel fet d’haver comès una falta de civisme; és una mostra de la normalització del racisme institucional. Una societat on hi tingui cabuda el racisme mai no serà una societat justa i democràtica.
  • La prohibició de l’ús del vel integral a la via pública és una mesura que exclou, aïlla i criminalitza les dones que l’utilitzen i a la població musulmana en general. Alhora que, la persecució continuada a un grup de la població concret, per la seva religió, cultura o origen té unes conseqüències greus en la societat en general: malmet la convivència i la confiança entre els veïns i les veïnes.
  • En tots dos casos, ens trobem davant un discurs xenòfob i populista, que malauradament no és nou per l’alcalde Albiol, que busca exhibir mà dura contra la immigració. Denunciem aquest discurs i el seu ús en previsió de les eleccions municipals del 2015, estratègia que ja ha estat utilitzada pel mateix alcalde en ocasions anteriors per a l’obtenció d’un vot basat en la mentida, la criminalització i l’odi.

I és per això que exigim:

• Als dos governs municipals que no tirin endavant amb aquestes iniciatives que plantegen un model de país racista i excloent. Que siguin responsables i facin el possible per treballar per la convivència i la cohesió social.
  • Un posicionament clar i contundent de les institucions catalanes, així com també de totes les forces polítiques, en contra de propostes populistes i xenòfobes. Doncs correm el risc, una vegada més, que en el marc de la cursa electoral per guanyar vots el discurs racista tingui cabuda.

Des SOS Racisme Catalunya, com a associació antiracista i de defensa dels drets humans, no callarem i denunciarem qualsevol proposta política o acció que encengui els focs del racisme a la nostra societat, i que posi en perill l’estabilitat social al nostre país.

Barcelona, 4 de març de 2014