#COMUNICAT: 1 de setembre: Fi de la universalització dels Sistema Sanitari Espanyol

El passat mes d’abril el Govern Central publicava el Real Decret 16/2012 al BOE en el que eliminava el dret a l’atenció sanitària a diferents sectors de la nostra societat, i de manera especial a les persones immigrades en situació administrativa irregular o aquelles que han caigut en la irregularitat a causa de la crisi.Durant els mesos posteriors hi hagut declaracions i posicionaments diversos, la majoria, però, coincideixen en ser contradictoris i poc clars. Algunes comunitats autònomes han manifestat que no aplicarien el Decret, com és el cas de Catalunya.
Durant el mes de juny des de SOS Racisme Catalunya, a partir de la col·laboració de dos grups parlamentaris (ERC i ICV-EUiA), vam fer arribar una pregunta al Parlament de Catalunya: per saber si la Generalitat de Catalunya aplicaria o no el Decret. Una pregunta que va quedar sense resposta a l’acabar l’activitat del curs parlamentari el 31 de juliol de 2012.
La primera setmana d’agost es fa pública una Ordre, en la que el Govern Central desenvolupa el Real Decret Publicat el passat mes d’abril; en aquesta planteja uns convenis especials que permetin a les persones en situació administrativa irregular accedir al sistema sanitari, sempre i quan aquestes paguin (710€ anuals fins als 65 anys i 1.864,80€ a partir dels 65 anys), i demostrin que porten 1 any empadronats.
En conseqüència denunciem i lamentem. La decisió del Govern de l’Estat Espanyol d’aplicar el Real Decret 16/2012. Negar l’accés a la sanitat suposa:

• Un retrocés en la conquesta de drets socials com a societat.
  • La justificació en la crisi econòmica per canviar el model de sanitat, que deixa de ser pública, universal i gratuïta per a tothom.
  • Una restricció, que un cop més, comença i s’acarnissa amb les persones estrangeres, consolidant així un discurs racista i xenòfob que continua culpant a una part de la població del context de crisis econòmica.

Lamentem també la decisió que ha pres finalment el Govern Català, que tot i no aplicar el Decret del govern estatal, amb la seva resposta no garanteix la continuïtat del model de sanitat universal per a tothom
EXIGIM

• Al Govern Central que rectifiqui i derogui aquest Decret, garantint el dret a la protecció de la salut, que es recull a la Constitució Espanyola, establint que seran els poders públics que tindran la responsabilitat de protegir-la.
  • A la Generalitat de Catalunya que no vinculi l’accés a la salut a la situació administrativa de les persones estrangeres, ja que suposa deixar sense cobertura sanitària a una part de la població

DEMANEM

• Als diferents col·lectius professionals del sistema sanitari no acatin aquest Decret, i que facin el possible per garantir l’accés a la sanitat per a tothom. En aquest sentit, demanem als i les professionals de la sanitat insubmissió, i com associació de defensa dels drets humans oferim el nostre suport i acompanyament en tot el que sigui necessari.
  • Una resposta ciutadana activa en contra dels retrocessos que estem patint en diferents àmbits. Com a ciutadans i ciutadanes no podem permetre que comencin a retallar els drets d’uns pensant que no ens afecta, doncs es tracta del model de societat.

Haurem buscar i crear estructures de suport, acompanyament i assistència per donar resposta a les crues situacions individuals que es desenvoluparan com a conseqüència de l’aplicació d’aquest Decret, que deixarà a una part de la nostra societat sense cobertura sanitària.
L’aplicació d’aquest Decret suposa, una vegada més, prendre un col·lectiu com a boc expiatori per dissimular la retallada de drets que acabaran afectant a tota la població. Estem assistint a la privatització de la sanitat.
Barcelona, 31 d’agost de 2012
SOS Racisme Catalunya